Zot van K…

Eén druk op de knop, meer was het niet… Tot vandaag!  Vandaag is gebleken dat een heerlijk kopje koffie een heuse wetenschap is!  Vandaag ben ik te weten gekomen dat er in Triëste Italie zelfs een “koffie universiteit” is!

Diego Alliax, een “sommelier” van koffie, officieel een “barista” genoemd, heeft me geleerd aan welke eigenschappen de perfecte espresso dient te voldoen.  Vijf gouden regels:

  1. Exact 7gr koffie
  2. Watertemperatuur van 88°/92°
  3. Een druk van 9 bar voor de perfecte koffie-extractie
  4. Het vullen van de tas dient te gebeuren in 30 sec, te fijne of te grove maling van de bonen beïnvloeden de extractie-duur en veranderen de smaak van je koffie!
  5. Volume koffietas: 25 tot 30 ml

Om zo te komen tot een “noisette” schuimkraag van 4 mm dik die pas na enkele minuten verdwijnt.

Maar er is nog een 6de regel… de koffie zelf.  Zot van Koffie, zot van “illy“…

Illy brengt als 1ste 3 “monoarabica’s” op de markt.  Geen mengeling, maar op zichzelf staande arabica’s, met elk zijn uniek aroma.

Een vleugje Brazilië om ’s morgens mee op te staan, de perfecte verhouding tussen bitter en zuur met een tikje chocoladenoot.  Stevig ontwaken bij de ochtendkrant.  Een Ethiopië om de dag te eindigen, een evenwicht tussen bitter, zuur en zachtheid met de verrassende toets van jasmijn…  Tussendoor een fluwele textuur met uiteenlopende smaken van honing, chocolade, karamel en citrusfruit… Monoarabica “Guatemala”.

Nooit eerder heb ik koffie zo bewust “geproefd” als vandaag.  Heb ik de perfecte espresso leren herkennen.  “Il caffè … una vera arte con noi”  en dat is te merken…  My favorite: monoarabica Brazilië.  Sterk van body, pittig karakter met een verrassend kantje… zoals ik… hem… het liefste heb.

Over cakebunny

Graag koken, genieten van het leven. Fier om mama te zijn van een prachtige dochter. Fier om vrouw te zijn van een schat van een man die steeds weer het beste in me boven haalt.
Dit bericht werd geplaatst in espresso, Eten En Drinken, illy, Koffie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Zot van K…

  1. lucette Musger zegt:

    hallo cakebunny,
    Vanmorgen je blog gelezen geloof me had zo’n zin in een tasje Illy koffie, ga zeker proberen,want zoals jij het neerpende kan niet anders dan uitstekend zijn.

  2. Muriel zegt:

    Hey Cakebunny,
    Zelf lust ik geen koffie, maar zoals jij je ervaring met de Illy degustatie beschrijft krijgt mijn nieuwsgierigheid naar dit “zwarte goud” toch de bovenhand! Ik hou je op de hoogte van mijn Illy ervaring…!

Plaats een reactie